Jquery Lazy Load : Tips Meringankan Blog Yang Banyak Gambar

Salam.

Macam semua blogger tahu, blog yang ringan memang menarik minat pembaca atau blogger lain bersantai lebih lama kat satu-satu blog tu. Nak komen pun jadi lebih rajin kalau blog tu ringan. Nie tak, nak tunggu loading macam nak tunggu bulan jatuh ke riba. Last-last tekan butang pangkah, masuk blog jangan-bukak yang sememangnya ringan nie. * bapak perasan hahaa.



Okay, hari nie nak bagi satu tips yang aku jumpa di blog silampuneon. Blogger yang mula-mula aku konfius dengan gender beliau kerana entri-entri beliau sangatlah mengugat keringat aku. Aku pun tak berani nak buat entri macam beliau. Aku memang salute la blogger nie.


Jangan biarkan blog korang terlebih otot, lemak, minyak atau sebagainya yang boleh meruntuhkan semangat orang lain untuk melawat blog korang. Sila timbang berat blog korang yea. Aku akan bagi cara aku buat dan aku rasa memang menjadi sebab loading gambar dalam blog ni makin cepat dan menarik. Tutorial asal : klik sini

1. Masuk HTML. Klik dekat Expand Widget Template.

2. Tekan 'Ctrl F' dan cari </body>

3. Kemudian copy code di bawah dan letak di atas </body> tersebut.

4. Nie code yang perlu korang copy :
<script type="text/javascript" src="http://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.4/jquery.min.js"></script>
<script type='text/javascript' src='https://sites.google.com/site/jquery01/jquery.lazyload.mini.js?ver=1.5.0'></script>
<script type="text/javascript">
jQuery(document).ready(function($){
if (navigator.platform == "iPad") return;
jQuery("img").lazyload({
effect:"fadeIn",
placeholder: "https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiiL-XjnNMmh38lJuyr85ckrINIOn-0ku4okWEWE_TqkSGAgKNLm-ef-uu3LR8NdoMXJgfahcPnnzlcvp3Tj0Gtip786z7FbbVsQUKC3np3R96qwrhSWRnsJRkdyWd_ZXJVAdhAYjdtzXs/s1600/grey.gif"
});
});
</script>

5. Dah siap. Senang je tutorial nie.

Kat atas ni, merupakan cara aku buat. Sebenarnya banyak lagi cara lain untuk pasang Jquery Lazy Load nie. Korang boleh la ke blog silampuneon tu untuk cara-cara lain kalau cara yang aku guna nie tak jadi kat blog korang. 

Salam.


Ulasan

Unknown berkata…
terbaik la..thanks k..dah lama cari coding ni
farhan asyraf berkata…
wahwah. thanks alot. :D
N a d i a berkata…
bagus.
boleh mengurangkan 10kg berat blog nih.

thanks!

(^_^)
HZQH berkata…
berguna nih... :)
CIK TOM berkata…
thanks..nice sharing :)
JMR berkata…
nak kena terjah ke sana gk la gini..
Mrs Nurul berkata…
hihi =) memang nampak ringan weh berkesan ek..wakaka mengapakah ko kompius dgn gender aku ahhaahhaha lawak doll!
Azza Azman berkata…
terbaik r tips ni... saya memang dah lama ikut bog si lampu neon tu. sampai jadi blog list dia huhu. Anyway dah follow kamu ke 794
N a d i a berkata…
rupanya dulu aku pernah guna kod nih pastu bila dah tukar template.. kod semua hilang.


terbaca balik post ni, so bolehlah guna semula.. yeeha!

thanks azuan! =)