TEKNIK SEO 1 : Bagaimana Enjin Pencarian Bekerja? Perkara Yang Di Index Enjin Pencarian?

Salam.

Makin ramai yang bertanya aku cara-cara memasukkan laman blog kepada google dan berada di page hadapan. Sebenarnya aku pun tak berapa tahu, cuma boleh berkongsi apa yang aku tahu. Semoga mendapat manfaat hohoo.

Macam biasa la kan. Ada 'spider' atau 'crawler' yang akan dihantar ke blog korang bagi mengindex blog korang. Jadi persoalannya apa yang ditengok oleh si 'spider' nie. Korang check aje blog korang apa yang di index oleh 'spider' kat bawah nie.





















Search Engine Spider Simulator

Enter URL to Spider




Bila aku letak blog aku www.jangan-bukak.blogspot.com nie kat dalam kat atas hasilnya ialah kebanyakkan yang di-index oleh 'Spider' ialah Link dan Text. Yang lain takde pun yang di-index.

Jadi dapat ditafsirkan yang "Spider" ini melihat sesuatu blog bukan pada gambar cantik atau bunyi yang sedap macam seorang manusia sebaliknya melihat pada Link-link pada blog tersebut dan Perkataan perkataan dalam blog tersebut.

Jadi SEO korang mungkin meningkat dengan :

1) Banyakkan letak link-link yang berkaitan pada sesuatu entri.
2) Jangan gunakan bahasa sms atau 'shortform'. Guna bahasa separa baku ekeke.

Lain-lain aku bagi kemudian. Penat nie huhuhu..

Salam.

Ulasan

Hahahahahaha.. Aku nak gelak ngan ayat last.. PENAT NIE.. Adehhh.. ;p

Weh.. Caner lak ngan meta tag, meta keywords tu sume ek? Reti tak?
fndrocka berkata…
duh...sikitnya.huhu
KFunC berkata…
haha..apa yg ko penatkan nih??

bila part 2 akn kluar?hoho..xpaham aku.
xpaham nyer...xde penjelasan yang lebih mendalam ke?
Unknown berkata…
salam zuan~

hehehe.. dah try dah.. dan memang text dan link aje... :)
thanx ats sharing nie... :)
tuan director berkata…
kena tambahkan lg ilmu seo ni
tuan director berkata…
templete jugak memainkan peranan