Radiasi Telefon Mampu Menyebabkan Kanser??

Salam. Selamat pagi.
Tadi aku terbaca satu artikel yang mengatakan radiasi telefon bimbit mungkin mampu untuk menyebabkan kanser. Ini pasti membimbangkan ramai pemilik-pemilik telefon bimbit termasuklah aku sendiri.
Bila bercakap mengenai telefon bimbit, kehidupan aku dulu memang tak bergantung pada telefon bimbit langsung. Masa tinggal di asrama, sekolah aku memang melarang pengguanaan telefon bimbit ini, jadi masing-masing menggunakan telefon awam untuk menelefon keluarga atau bergayut. Sekrang, telefon awam hanya sekadar tempat untuk menampal iklan atau untuk vandalisme.
Telefon bimbit pertama aku adalah semasa aku di matrikulasi Pahang. Masa tu, aku dengan member aku ke Kuantan Parade untuk membeli telefon bimbit pertama aku. Memang aku excited! Siapa tak excited kalau buat sesuatu untuk pertama kali? Aku beli telefon bimbit jenama nokia ( tak ingat model mana! ). Seingat ingat, nokia merupakan satu-satunya jenama telefon yang aku pakai. Tak pernah lagi aku cuba jenama lain selain nokia. Memang setia habis! Erkkk..mungkin lepas ni beli jenama lain.
Dapat sahaja telefon tu, kehidupan aku yang dulunya tak bergantung kepada telefon terus berubah 100%. Boleh kata tak lengkap sehari aku, kalau tak pegang telefon tu. Pertama, kegunaan paling penting ialah untuk tengok masa. Mana pakai jam gantung dinding dah! “Pukul berapa?” “Jap! Tengok telefon”. Semua orang sama kecuali yang pakai jam tangan. Tu pun kadang-kadang lupa ada jam di tangan.
Kedua,yang berubah ialah dah tak main ‘call’ orang ni, mesej aje. Aku jenis yang suka mesej sebab mesej jauh lebih murah daripada call. Sebab asyik mesej aje, keluar bahasa baru,bahasa SMS. Siapa yang tak tahu bahasa sms ni memang payah lah. Aku pun kekadang tak faham jugak bahasa sms ni. Ingat lagi first time dapat mesej tulis ‘OTW’. Aku dah pening! Apa jadahnya OTW ni. Kalau yang shortform ni kira ok la. Yang tak boleh tahan tu bila guna bahasa yang nak comel. Muka ganas, tapi mesej bukan main kiut lagi. Jambuewww gituewwww. Rasa cam nak pelempang ajew!
Ketiga games telefon jadi peneman di kala bosan menunggu. Memang terbaik! Snake tu games terbaiklah aku rasa dalam telefon nokia 3310 tu. Kalau main memang tak ingat masa. Syok! Lagi-lagi bila main cabaran pecah rekod dengan member, tengok siapa yang dapat lebih tinggi score. Games charome dalam telefon tu pun best untuk habiskan masa. Tapi bagi aku games terbaik adalah rapid roll. Games yang menguji ketangkasan, mula slow aje, lama-lama makin laju dan korang kena tekan keypad dengan kepantasan yang menakjubkan. Aku memang raja game ni. Haha.
Ok. Dah jauh kita mengembara ke masa silam dan kegunaan telefon bimbi dalam kehidupan. Kita kembali merungkai tajuk serius kita hari ni iatu radiasi  telefon bimbit boleh menyebakan kanser. Sebenarnya , satu kajian telah dijalankan oleh IARC ( International Agency for Research on Cancer ) yang mengatakan dakwaan radiasi telefon bimbit boleh menyebabkan kanser adalah tidak benar. Dakwaan yang dikeluarkan adalah berdasarkan bacaan-bacaan sember terdahulu tanpa kajian terbaru. Jadi tak perlu risau, tapi jika masih khuartir, bolehlah mengelakkan dengan menggunkan mesej atau handfree semasa menjawab telefon.
Kesimpulannya, gunakanlah telefon untuk kebaikan, jangan gunakan untuk buat phone sex macam yang terjadi pada saudari kita ini. Benda yang baik kalau salah digunakan memang akan hancus. Sedangkan sebuah Negara mampu hancur kerana pemimpinnya hancur, begitu juga dengan telefon, kalau pemiliknya hancus, telefon bimbitnya juga hancus! Fikir dahulu sebelum melakukan sesuatu tindakan. Salam.
      
Report on cell phone might be carcinogen.
Cell phone radiation might be carcinogenic — meaning the radiation could be linked to some cases of cancer — according to a panel assembled by the WHO to study the effects of the devices.
The WHO’s International Agency for Research on Cancer (IARC) previously held that cell phone radiation was not carcinogenic. That partly silenced many critics that claimed cell phone radiation was causing brain tumors and that cell phones were more dangerous than previously believed. It has since upgraded cell phone radiation to the third highest rating, below “probably carcinogenic” and “carcinogenic.”
It’s likely the WHO’s latest classification will once again ignite criticism of cell phones and whether cell phone radiation can cause cancer. There are around 5 billion people currently using cell phones, according to the report by the IARC. Cell phone use has been growing as smartphones that can perform more functions than typical phone calls are now ubiquitous and are basically a necessity at this point.The IARC is recommending people take pragmatic measures to reduce exposure to cell phone radiation — such as relying on texting and hands-free communication like bluetooth headsets.
The new classification indicates that there is some risk between cancer and radiofrequency electromagnetic fields that are emitted by cell phones, but extensive study is still necessary. The panel found that the evidence that cell phone radiation was linked to one type of brain cancer was “limited” — and the association with any other type of cancer was “inadequate.” According to the report, the “limited” classification is just one step above the “inadequate” classification.
Mobile wireless association CTIA, one of the wireless industry’s main trade groups, refuted the WHO’s findings and said that the panel of scientists did not conduct any new research — instead it just reviewed existing studies. The classification does not mean that cell phones cause cancer and the IRAC has given the same score to other seemingly harmless substances as well, the association said.
The panel consisted of 31 scientists pulled from 14 different countries that reviewed two large studies that found a relationship between cell phone use and Glioma, a form of brain cancer. The scientists reviewed those studies and other scientific literature for eight days at a meeting in Lyons, France.

Ulasan

AmyZana berkata…
sebenarnya dah tahu lame dah....but gud info ! ;)
Tanpa Nama berkata…
Kesimpulannya, gunakanlah telefon untuk kebaikan, jangan gunakan untuk buat phone sex macam yang terjadi pada saudari kita ini.

siapa saudari tu? ko x mention, no link. haha
Azuan berkata…
@Aimi dan Pakcik Hashim

aku tahu aku tak letak link..haha

http://shazika.blogspot.com/2009/09/phone-sex.html
Hans Hanis berkata…
aku jarang dengan hp so xkisah sangat la
ekekkeke
kami budak roentgen berkata…
kat sekitar kita memang banyak radiasi. telefon, mikrowave n banyak ag. :) td t'send komen kat email.. sowi..