Gambar/Video : Gempa Bumi di New Zealand !!

  • salam. hari ini bumi New Zealand digemparkan lagi dengan gempa bumi berskala 6.3 skala ritcher yang menyebabkan lebih 60 orang terbunuh. kejadian berlaku waktu tengahari di sana. Pada bulan september tahun lepas pun ada jugak berlaku gempa di new zealand, lagi kuat iaitu 7.1 skala ritcher tapi berlaku pada waktu pagi ketika orang masih di rumah.  
peta new zealand. yang bintang tu tempat berlakunya gempa!


  • The quake first hit at 12.51 p.m. local time,  centered at Lyttelton, N.Z., southeast of Christchurch, at a depth of five kilometers.  A 5.7-magnitude aftershock hit at 1:04 p.m, and aftershocks were continuing, the New Zealand Herald reported. The earthquake caused 30 million tons of ice to break off from New Zealand’s biggest glacier, which is about 120 miles from Christchurch on the west coast.
          Aftershock : gempa susulan









  • kat bawah ni, ada satu video yang keadaan selepas gempa, ada jugak beberapa gempa susulan. di akhir video, ada menunjukkan usaha untuk menyelamatkan mangsa yang ditimpa runtuhan bangunan. memang rosak teruk bandar nie. harap-harap semuanya selamat.   











        sumber gambar dan berita dan video : ballon-juice yalibnan chattaxbox firedoglake


Photobucket

Ulasan