Sinopsis dan Teaser Drama Razia Sultan di TV3


Kalau dulu ada telenovela Rosalinda dari Mexico, lepas tu ada sinetron Bawang Putih Bawang Merah dari Indonesia. Sekarang TV3 membawa drama dari negara India yang bertajuk Razia Sultan. Bukan sahaja Malaysia, drama ni dah pun ditayangkan di Indonesia dan Thailand.

Girl Power! Itu aku rasa yang cuba dibawakan oleh drama ini dan ianya adalah berdasarkan kisah benar mengenai sejarah kesulatanan India. Drama Razia Sultan menggunakan bahasa Hindi dan akan bersiaran bermula pada 31 Ogos 2016, Setiap hari Isnin hingga Khamis Jam 4 Petang.
 
Sinopis Drama Razia Sultan
Drama Razia Sultan merupakan drama sejarah yang menceritakan tentang Kesultanan Delhi. Cerita berpusat pada Razia Sultan (Razia Sultana) yang merupakan satu-satunya sultan wanita yang memimpin kesultanan Delhi. Konflik dalam drama Razia Sultan dimulai ketika Sultan Iltutmish (Shooraj Thapar) memberikan pimpinan kesultanan kepada Razia (Pankhuri Awasthy) sebelum ia meninggal. 

Penunjukkan Razia sebagai penerus kepemimpinan Kesulatan bukan tanpa alasan, ternyata Razia dipilih oleh Sultan Iltutmish karena kemampuannya yang memang sangat baik dalam memimpin kesultanan. Hal itulah yang membuat Ruknuddin Firuz (Ankit Arora) tidak terima dengan keputusan yang diambil oleh sultan Iltutmish. Ruknududdin mendakwa bahwa dirinyalah yang lebih hebat daripada Razia yang hanya seorang wanita. Dan bagaimanakah kisah selanjutnya ? Apakah Razia mampu menjadi pemimpin Kesultanan Delhi ?

Ulasan