5 Tips Kurangkan Berat Badan

Berikut dikongsikan beberapa tips untuk menurunkan berat badan bagi mencapai berat badan yang ideal bagi mencapai taraf kesihatan yang memuaskan.

sumber : BLN Games

tips kurangkan berat
Tips kurangkan berat badan 1#
1. Kalori dalam air kosong, tiada lemak, tiada minyak, tiada gula. Jika air kosong menganti air manis, kita boleh kurangkan pengambilan kalori
2. Air boleh mengawal selera makan!
3. Air boleh bantu kita dari terlebih makan. Sebelum makan, kita minum air kosong segelas. Mesti kita makan kurang dari biasa.
4. Kalau kita rasa lapar belum pada masanya, cuba minum air, kebanyakkannya, rasa lapar akan hilang. Sebenarnya kita ditipu otak, kita dahaga bukannya lapar.


Kuantiti air yang kita perlu minum bergantung kepada jantina, saiz badan, umur, keadaan kesihatan, makanan harian kita, tahap aktiviti fizikal, cuaca dan ubatan yang diambil. Tetapi, kita selalu disarankan untuk meminum sebanyak 2L (8 gelas air dalam sehari). Mengikut kajian yang dibuat, untuk mengira kuantiti air yang kita perlu minum, kita bahagikan berat kita dalam KG dengan 25. Hasilnya, itulah kuantiti air yang kita perlu minum dalam sehari.

tips kurangkan berat
tips kurangkan berat badan 2#
Ia mengambil masa lebih kurang 20 minit dari masa anda mula makan untuk otak anda untuk menghantar isyarat kenyang.

Penyelidikan terkini yang dibentangkan pada mesyuarat Persatuan Amerika Utara untuk Kajian Obesiti menunjukkan bahawa lelaki dan wanita yang berlebihan berat badan mengambil lebih sedikit kalori apabila mereka memperlahankan rentak makan yang biasa. Dan kajian baru-baru Jepun yang melibatkan 1,700 wanita muda menyimpulkan bahawa makan lebih perlahan menyebabkan rasa kenyang lebih cepat, dan dengan itu makan kurang kalori pada waktu makan.


tips kurangkan berat
Tips kurangkan berat badan 3#
2 pinggan berbeza, nilai kalori sama. Yang mana lebih mengenyangkan anda?

Pengambilan makanan bukan semata-mata kiraan kalori tetapi lebih kepada apa jenis kalori yang dimakan. Karbohidrat, lemak dan protein kalori memang sama dengan definisi dari segi kandungan tenaga mereka, tetapi badan memproses setiap satu dalam cara yang berbeza, dan perbezaan ini mempunyai implikasi sebenar untuk pengurusan berat badan. Di samping itu, kalori makanan pelbagai jenis mungkin mempunyai kesan yang sangat berbeza pada badan bergantung kepada apabila mereka dimakan dan dengan apa yang mereka dimakan. Berikut adalah lima sebab tertentu mengapa semua kalori tidak sama.

1. Kos tenaga untuk memetabolismekan lemak, karbohidrat dan protein adalah berbeza
2. Sekatan kalori melambatkan metabolisme
3. Protein mengurangkan selera makan
4. Fiber mengurangkan penyerapan kalori
5. Penentuan masa makan yang memberi kesan pemprosesan kalori


 
tips kurangkan berat
Tips kurangkan berat badan 4#

Cara yang mudah untuk mengurangkan kalori adalah dengan menggunakan pinggan yang lebih kecil. Dalam satu eksperimen, yang dijalankan oleh Brian Wansink dari Universiti Cornell dan Koert van Ittersum dari Georgia Institute of Technology, ia telah mendapati bahawa peralihan daripada pinggan 12-inci untuk pinggan 10-inci menyebabkan penurunan 22% kalori. Dengan mengandaikan makan malam rata-rata 800 kalori, perubahan ini mudah akan menyebabkan penurunan berat badan dianggarkan lebih daripada 10 pund sepanjang satu tahun.

Jika anda meletakkan sekeping kecil makanan di atas pinggan besar, fikiran anda akan memberitahu anda bahawa anda makan sebahagian kecil dan anda secara automatik akan meletakkan lebih banyak makanan dalam pinggan. Walau bagaimanapun, jika anda meletakkan sekeping yang sama makanan di atas pinggan kecil, fikiran anda akan memberitahu anda bahawa anda makan sebahagian besar dan anda akan berhenti menambah makanan.

kurangkan berat badan
Tips kurangkan berat badan 5#
Mahu tidak mahu, untuk mencapai berat badan ideal anda perlu bersenam samada sedikit ataupun banyak.

Untuk kekal sihat, orang dewasa perlu cuba untuk menjadi aktif setiap hari dan bertujuan untuk mencapai sekurang-kurangnya 150 minit aktiviti fizikal lebih seminggu melalui pelbagai aktiviti.

Bagi kebanyakan orang, cara yang paling mudah untuk bersenam adalah untuk membuat aktiviti kehidupan sehari-hari, seperti berjalan atau berbasikal bukannya menggunakan kereta untuk pergi bersiar-siar. Walau bagaimanapun, yang lebih baik adalah mengambil bahagian dalam aktiviti-aktiviti seperti sukan dan senaman akan membuat anda lebih sihat.

Ulasan