Flashback 1#

Semalam lepak-lepak dengan member bujang sorang lagi (nama dia Aaron). Standard budak bujang mesti lepak mamak. Kami pergi mamak Sahi yang boleh dikatakan agak baru kat kawasan perumahan sini. Aku order la roti canai telur + air suam + teh o ais dan Aaron order air milo kosong dengan roti canai telur. Air sampai, ok! Order balik air suam yang aku order tadi sebab kalu pergi kedai mamak air suam memang kena mintak lebih dari satu kali. Itu fakta!

Sejam kemudian, air dah minum habis! Baru roti canai telur kami sampai. Masa tu kami duk bahan dah mamak ni sebab memang agak-agak tak dapat la roti canai telur kami ni. Baru je nak banned kedai ni; tak jadilah sebab sampai walau lambat - muka mamak yang hantar roti tu pun cam bersalah je.

Mukadimmah panjang lebar. Kat bawah ni baru start point flasback.

Masa duduk makan tu sambil tengok rancangan TV2. Ada tayang anaconda yang versi lama. Masa aku belajar sekolah rendah punya versi kot ( aku check - versi 1997, JLO berlakon) tapi aku still ingat jugak sikit-sikit jalan ceritanya. Lepas tamat movie tu, kami pun sembang la pasal movie-movie yang se-angkatan dengan movie anaconda tu, yang gunakan binatang untuk bunuh manusia. (Killer animal movie).

Ikan Jaws - Berapa banyak filem pasal ikan jaws yang aku dah tengok. Tak terkira! Boleh kata setiap tahun ada je movie pasal ikan jaws ni kan? Yang latest aku tengok pasal sekumpulan orang yang terperangkap dalam satu mall lepas tsunami, nak dijadikan cerita diorang kena survive pulak ikan jaws putih yang turut terperangkap dalam mall tu sekali ngan diorang. tak ingat pulak tajuk filem tu.

Selain ikan jaws, ikan yang femes adalah ikan piranha.

Ular - Yang ni pun femes jugak. Tiap tahun mesti ada movie pasal ular. Malaysia sendiri pun dah keluarkan filem Ular, terbitan KRU. Kalu belum tengok, pakat-pakat pergi beli DVD original dan tengok. Support la sikit filem melayu! Filem yang paling aku ingat adalah keluaran 2004, sekumpulan sainstis cari bunga apa entah yang dikatakan ada ubat untuk hidup lama. aku ingat pun sebab heboh kata buat kat Sabah, Negeri Di Bawah Bayu.

Spider - Antara binatang yang paling banyak digunakan dalam movie aku rasa. Lagi-lagi kalau cerita dunia lain cam harry potter ngan LOTR - yang terbaru aku tengok dalam 'The Maze Runner' pun ada, tapi man-made punya. Filem labah-labah yang terbaik mestilah dapat kat filem bertajuk 'Arachnid' - background dia pulau cam filem Ular versi KRU.

Buaya - 'Lake Placid' adalah antara yang best dalam banyak-banyak movie genre buaya ni. Tapi lake placid ni memang tak serius dan lebih pada lawak, jadi memang tak horror mana la.

Nyamuk - Satu je cerita nyamuk bunuh orang yang pernah aku tengok, tapi scene last di mana seorang mamat ni nak selamatkan diri dari letupan, dia masuk dalam peti ais! Diorang terpaksa letupkan satu rumah ni yang dipenuhi dengan telur nyamuk yang dah berubah genetiknya jadi besar. Scene ni memang duk replay dalam kepala aku setiap kali cerita haiwan besar ditayangkan. Tak tahulah kenapa?

Lain-Lain - Ada banyak lagi filem-filem yang memaparkan binatang bersaiz besar atau mampu membunuh manusia cam anjing (filem cujo), sotong kurita, lebah (filem the swarm), kambing biri-biri (filem black sheep), biawak, tikus, kutu dan macam-macam haiwan lain yang tak pernah kita fikirkan.

#Setiap filem ni adalah fiksyen dan selalunya hilang arah (haiwan jadi ganas) bila satu-satu kajian tu goes wrong. Memang standard jalan cerita filem genre macam ni.
#silence of the lamb bukanlah filem kambing bunuh orang! just nak bagitahu je. Tapi citer tu memang femes. haha.

Assalamulaikum.



Ulasan