Software Nak Buang 'Image Properties' Dari Gambar!

salam. salam ramadhan dan selamat berpuasa. entri pertama bulan lapan - banyak cuti umum bulan ni. hehe. seronok apply cuti raya walau tahun ni nampaknya tak sempat nak berpuasa di kampung halaman di terengganu sana sebab balik malam raya. kalau hari raya, selalunya ambil gambar sebagai kenangan memang menjadi tabiat yang tak dapat dibendung. lepas tu post di alam maya atau dunia internet yang penuh dengan tipu daya - ayat bukan main lagi kan!

ini bukan satunya masalah besar, tapi ada sesetengah dari kita yang inginkan privacy - lalu mencari cara untuk men'delete' kebanyakkan properties pada gambar tersebut macam tarikh, masa, gps dan sebagainya lagi. cara mudah nak delete - sila baca artikel ni on how to remove personal data from image.

cara nak check properties image korang - kalau tak tahu la. hehe

tapi artikel yang aku bagi kat atas adalah untuk certain komputer - disebabkan aku pakai wondows vista, aku tak mampu menggunkan cara di atas, jadi aku cari satu software yang mampu remove semua detail yang aku tak nak orang tahu. software tu dinamakan microsoft pro photo tools. memang best pakai software ni dan sangat mudah! klik sini untuk download sotware microsoft pro photo tools tersebut.

software microsoft prophoto tools
Pada bahagian paling kiri - di mana ada menunjukkan location, description, date time, others, categories merupakan bahagian details image yang boleh diubah. untuk lokasi sahaja memerlukan internet untuk software ni detect tempat korang ambil gambar tu. kalau korang masuk dan klik satu-satu, tahulah sendiri cara nak ubah semua tu. haha.

assalamalaikum.



Ulasan