Sabtu, 6 November 2010

Gambar Sekitar Letusan Gunung Berapi Merapi !!

Salam.

Entri kali ni banyak gambar, Jadi loading mungkin lama.hihi.

Letusan gunung berapi merapi di Indonesia semakin mengorbankan banyak nyawa. Semalam sahaja lebih 50  orang maut apabila gunung berapi itu meletus lagi, yang dikatakan letusan paling kuat setakat ini. Apa yang lagi menerukkan keadaan apabila debu panas mula keluar ke kawasan penempatan dan membunuh mangsa dalam keadaan mangsa tertidur. Bacaan : kosmo, harian metro dan berita harian.

Aliran lava memang tak bahaya sebab ianya dari basalt, pergerakan sangat perlahan. tetapi letusan piroklastik ( gambar yang nampak macam asap itu ) sangat kuat dan boleh mengancam maut. Kat bawah nie adalah gambar-gambar yang aku jumpa di internet mengenai kejadian gunung berapi  merapi kali ini : Semoga semuanya selamat di sanan.

Semua pakai topeng kerana debu ini sangat bahaya terutama buat kanak-kanak.

Letusan gunung berapi merapi yang mengeluarkan banyak bahan piroklastik.


Tengok kat kaki polis ni, penuh dengan debu daripada letupan gunung merapi.

Kawasan penempatan, tetapi kebanyakkan penduduk tinggal sekejap sahaja
dan pulang untuk tengok ternakan diorang.

Menyelamatkan diri.

Pemandangan gunung berapi merapi pada waktu malam.

Debu gunung berapi yang bercampur air. Nampak macam lumpur.


Beberapa orang pemuda sedang menyaksikan gunung berapi merapi dari jauh.



Gambar gunung berapi merapi dari atas. namanya fotoudara.



Gambar diambil dari sini : nationalgeography.com dan Denverpost

p/s : bersyukur lahir di Malaysia. Takde gunung berapi, takde gempa bumi. Tapi pelik jugak kematian sebab accident lagi banyak dari negara lain yang ada gempa bagai. hoho.
salam.

4 ulasan:

gadisBunga berkata...

national geographic pics mmg selalu terbaik! tq for sharing!

Kancilbiru berkata...

subhanallah...tanda2 kekuasaanNya..

{ finie } berkata...

salam..


syukurlah negara kita bebas dari lingkaran gunung berapi..rasa sangat bersyukur dapat tau info ni masa mula2 belajar geografi.. Thanks cikgu..

Jofri berkata...

You can see Allah Almighty.....the Great Allah to make anything nobody can stop it!!!!!!

BLOGGING

Get this widget

FILEM @ MOVIE

Get this widget

DOWNLOAD

Get this widget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...