Warna Dan Kesihatan! Nak kurus Pakai Warna Hitam...

Salam.

Masuk blog dan tekan mana yang boleh. Paling tak leh blah bila terbaca entri-entri lama yang dalam otak duduk terpikir 'aku ke yang tulis nie?' hohoo. Macam tak percaya dengan hakikat penulisan sendiri. Aku tak pandai menulis, itu pasal selalu je kantoi exam BM masa sekolah. Kalau dulu pakai pen menulis, selalu aje kena bantai ngan cikgu Umi sebab tulisan aku yang sebesar alam. Tue semua masa belajar la, sekarang dah jadi tulisan 'doktor'. Aku sendiri nak baca tak faham, pensyarah gamak lagi la tak faham. hehe.





Hari ini nak cerita sikit pasal warna nie, warna sebenarnya mampu untuk mempengaruhi mood seseorang dalam kehidupan seharian. Contoh macam, kalau tengok warna hijau daun mampu mengurangkan emosi seseorang yang tengah marah dan banyak lagi contoh lain. Apa yang lagi menarik warna mampu memberi sedikit penyembuhan kepada penyakit dan mampu digunakan untuk membantu dalam diet makanan.

Warna merah – berhubungan dengan dasar yang mempengaruhi kecergasan, kekuatan, seksualiti, dan kesedaran. Merah boleh mengatasi anemia, kekurangan tenaga, mati pucuk, tekanan darah rendah, penyakit kulit, dan jangkitan saluran kencing.

Warna Jingga – berhubungan dengan limpa yang mengatur metabolisme. Warna ini juga berhubungan dengan kegembiraan dan keceriaan.

Kuning – berhubungan dengan dengan solar plexus yang mempengaruhi intelektual dan mengambil keputusan. Warna kuning juga boleh mengawal konsentrasi haid.

Hijau – berhubungan dengan jantung. Hijau adalah warna penyembuh kerana ia menyeimbangkan dan menstabilkan tenaga tubuh.

Biru – berhubungan dengan kerongkong. Warna ini sangat menenangkan dan sangat baik untuk insomnia, melegakan bawah pinggang , asma, dan migran.

Ungu – merupakan warna mahkota dan berhubungan dengan tenaga dari fungsi fikiran tertinggi . Warna ini membantu meningkatkan rasa percaya diri, mengurangi rasa tidak berdaya, serta mengubati kelainan mental dan saraf.

Hitam – sering dikaitkan untuk menekan nafsu makan. Bagi yang ingin mengurangi berat badan, pakailah lapik berwarna hitam untuk meja makan.

Diambil kat sini

Bila sebut pasal warna, teringat masa kecik kecik. Berebut dengan abang dan akak pasal semua nak jadi Power Rangers color merah. hohoo.

Salam.

Ulasan

Linglung berkata…
derr..kalau nak gemuk pakai kaler apa? hehe..
Kak Mahh berkata…
Hari ini akak rewind semula perihal warna di blog ini...tq.
gadisBunga™ berkata…
suka pakai hitam sebab nak bagi nampak kurus. heheh
ardinihumaira berkata…
dni suka warna biru:D
Tanpa Nama berkata…
hahah..kalau ada sy ms gado rebut power rangers tu, btambah la bilangan org bgado nk rebut pwer rangers MERAH! nak jugak! haha


Review Filem : Jangan Pandang Belakang Congkak 2 : Menuntut Ilmu Kebomohan

Kerana Coklat Cadbury, Aku Jatuh Hati. Owh.. Indahnya Jatuh Cinta Pertama Kali!
Banyak medical things di sini.. Boleh jadi doc..

Salam encik doc.. :)
Qib berkata…
patot r sjak akhir2 ni ak suke sngat pakai bju wana hitam. uhuk