Kebesaran Tuhan - Pembentukan Lautan - Laut di Pulau Jindo Terbelah !!

Salam.


pembentukan lautan on Twitpic
Kalau Tak Nampak, Klik Gambar Untuk keJelasan.



Gambar kat atas menunjukkn peringkat peringkat pembentukan lautan dari daratan biasa. Dalam bahasa senang, daratan terbelah jadi lautan. Memang hebat dan kompleks proses nie. Dan amik masa yang lama. Subhanallah!

Pernah dengar mengenai Pulau Jindo di Korea Selatan, yang lautnya terbelah dua membolehkan orang ramai berjalan di atas lautan lebih kurang satu jam. Kalau ada rezeki, mahu pergi sana. hoho. Bacaan lanjut mengenai Pulau Jindo nie, boleh baca sini. Laut Terbelah di Pulau Jindo.


kebesaran Allah on Twitpic
Nak gambar lawa..klik gambar tue..

Peristiwa lautan terbelah mengingatkan aku mengenai Peristiwa Nabi Musa dikejar oleh Firaun. Walau sedikit berbeza kerana Nabi Musa membelah lautan dengan mukjizat yang diberikan oleh Allah.
Nabi Musa menjawab: “Janganlah kamu khawatir dan cemas, perjalanan kami telah diperintahkan oleh Allah kepadaku, dan Dialah yang akan memberi jalan keluar serta menyelamatkan kami dari cengkaman musuh yang zalim itu.” Pada saat yang kritis itu, di mana para pengikut Nabi Musa berdebar-debar ketakutan, seraya menanti tindakan Nabi Musa yang kelihatan tenang saja, turunlah wahyu Allah kepada Nabi-Nya dengan perintah agar memukulkan air laut dengan tongkatnya. Maka dengan izin Allah terbelah laut itu, tiap-tiap belahan merupakan separti gunung yang besar. Di antara kedua belahan air laut itu terbentang dasar laut yang sudah mengering yang segera di bawah pimpinan Nabi Musa dilewatilah oleh kaum Bani Isra’il menuju ke tepi timurnya. Sumber : Sini
Ingat lagu Maher Zain yang menyruh kita melihat alam sekitar bagi meningkatkan lagi keimanan dan ketaqwaan kita terhadap Allah S.W.T. Semoga kita mengambil pengajaran darinya.

Look around yourselves
Can’t you see this wonder
Spreaded infront of you
The clouds floating by
The skies are clear and blue
Planets in the orbits
The moon and the sun
Such perfect harmony


p/s : Hidup terlalu singkat untuk di sia sia kan.
Salam..

Ulasan

pearl apple berkata…
ermm...subhanallah...btol2..suka sgt lagu tuh..meremang kot bulu roma bila dengar..=)
Tanpa Nama berkata…
sbgi satu tanda akan kebesarannye!
Qib berkata…
hee.. MASYALLAH..
Hebat nye ALLAH ni..
azuan.. smyang terwikh x.. hehehe
mukasurat17 berkata…
ni lah pulau yg aku bercita2 nak p tu... hehe
Tanpa Nama berkata…
Thank you for another great article. Where else could anyone get that kind of information in such a perfect way of writing? I have a presentation next week, and I am on the look for such information.