Kenangan Kacak Zaman Silam...






Salam.

Masa kecik kecik dulu sangat kretif dalam penciptaan lagu bukan aku tapi budak budak lain yang inginkan sesuatu untuk bermain. Permainan paling banyak lagu ialah skipping ( apa nama masa kecik kecik! aku dah lupa dah huhuu ) Permainan skipping memerlukan paling kurang 3 orang dan tali yang panjang.


Tunjuk gambar lagi senang dari aku explain..nie la permainannya..aku lupa lak apa nama game nie...skipping tue bahasa mat saleh yea anak anak hehe..Lagu favorite aku lagu anak kambing..
Anak kambing patah kaki.....
anak kambing pandai menari...
anak kambing makan rumput..
anak kambing masuk kandang...

Lagi ada lagu bomba..lagu untuk games police sentri...lagu games main tepuk tepuk tangan..kebanyakkan memang dah lupa..dah nyanyuk agaknya pak cik nie hehe...

Tapi takkan lupa peristiwa berlagak tak kena tempat :

KPAMK = Kawan Perempuan Aku Masa Kecik
AYTK = Abang Yang Tak Kacak
AYK = Aku Yang Kacak

KPAMK : Wei!! Jom main 'skipping' wei...dah ramai nak maen..mu join la sekali..
AYK : Tak nak r aku...skipping tue mainan perempuan...jatuh la standard aku...mana nak letak maruah aku..
KPAMK : Ceit! Poyo la mu nie...abes tue mu nak wat benda...
AYK : Aku nak masuk hutan...nak cari buah getah...baru la 'tough'....
KPAMK : Ikut suka mu la...

KeEsokkanya AYK termenung seorang diri mengenang nasib diri. AYTK pulak datang menyibuk. Menyakat laa...

AYTK : Ko nie kenapa...termenung sana, termenung sini..macam dah meroyan..ke mu ingat kat KPAMK?????
AYK : Mana ada...semalam orang masuk hutan..cari buah getah...tapi tak jumpe pun...letih nie cari ke hulu ke hilir...se pun tak dok...
AYTK : hahahaaa..giler ke apa...musim musim nie mana ada buah getoh...Buoh getoh nie luruh ada musim mu tau dok...giler adik aku sorang nie...
AYK : Yeke....ekeke ( sambil buat gaya kacak!! )

Petang tue..terpaksa la si AYK bermain 'skipping' dengan budak budak lain hahahaa....namun AYK tetap kacak!!


p/s : Malaysia pun ada musim nya yang tersendiri...
p/s : cerita nie diubah bahasanya biar kamu kamu semua paham hehe..
salam.

Ulasan

Unknown berkata…
hahaa...
suka-suka..
kat qlate paggil skipping tu lompat tali...
AYK berkata…
zafareena : ye ke lompat tali...takde bunyi kelantan pon ekeke..
hasni berkata…
huhu
seronok main benda alah ni
dl ms kcik2
guna getah smbung jadi pnjng
nur.sa berkata…
lagu blue black ikan kasar... pun dah lupe lirik neh..

sapa budak p'puan tganu mesti tau nyer la.. main sambil lompat tali, takde tali,tali getah pun sama je.
Tak paham aku.. Balas komen ngan AYK??? Abang letak AYTK.. Isk3.. Dari dulu smpi skang poyo tak abes.. Makin poyo lagi ade.. Hahahaha.. :p

Kalau skang aku ajak ko main skipping nak tak? Ekeke.. :)
meowwmania berkata…
juara bertahan men tali skiping dulu huhuu..
zhrhtoodem berkata…
hohoho.dun wori. paham2. hehheeh
tak main masak2 ke? :)
sweet-luv berkata…
main getah kot..

budak2 lahir zaman 80's ni memang tak penah tinggal main getah time rehat sekolah dulu..

rehat ni, makan tu sekejap jer.. main tu lagi penting..

main tiang pun best jugak tu.. hoho..
risanur berkata…
kalu tak salah main skipping ni risa panggil main getah...coz kan dibuat daripada getah 'sawi' tu...
nur aisya humaira berkata…
buah getah tu blh main congkak gak...tpi congkak kt tanah laa...time kecik2 dlu,blk kg ajk sape2 g bwh umah "kokok=korek" tanah jdi cam congkak then main...best,buah ringan bunyi die pn sedap didengar..pernah tk main game ni???;)
pudding pie berkata…
comelnye main 'skipping' time kecik2
gegegege =)
N U R U L berkata…
teringat main skipping waktu kecik2x..asyik tak pass je..haha!! ;p best entry nih! a like!
kurawk berkata…
wooo tingat main polis2 dulu..kenangan2..dulu sampai skang masih cute..wahahha =,="
pearl apple berkata…
hohohoho..sampai sekarang pun aku maseh main ag benda nih..maklum lar..x matured ag...wahahahah..seronok kot..weeeee haaaa..
Tanpa Nama berkata…
segala lagu ada.siap Tom & Jerry pun masuk list.haha


Latest entry : 10 Juta Pulu$ Dalam Genggamanku!
Unamn berkata…
hehe.. ^_^
kisah zaman knk2 ni leyh wat una terkenang balik waktu kecik2 dulu,una rase .. waktu zaman kanak2 kita the best.. sebb boleyh eratkn hubungn dgn kawan2.. bdk2 zmn skrg xmen dh mcm kita..=)