Tiger BlogFest 2010 ~ Save Our Tiger, Save Our Heritage

Salam.

Semalam 21 April aku tidur seharian sebab badan tak berapa sihat. Kepala rasa berdenyut je! Nak layan internet pun takde semangat. Jadi aku maen game kemudian tidur seharian haha~ Akibatnya aku terlepas acara makan-makan AJK makan malam geologi.

Hari ini 22 April merupakan Hari Bumi atau 'Earth Day'~

Tiger Blogfest aku sertainya di sini.
Harimau yang selalu aku dengar mestilah harimau belang. Memang femes kan harimau nie. Dulu masa kecik3, ada satu game yang aku selalu jugak main. Kalau tak silap aku kena tanya jam dekat datuk harimau.

"Pukul Berapa Datuk HArimau?"

Yang jadi datuk harimau akan jawab pukul berapa sampai la~ aku dah tak ingat camne penghabisan game nie. Sape3 tahu??

Owh! Back to the topic. Ini nak bagi sedikit fakta mengenai harimau di Malaysia Tercinta ini ~

  1. Harimau Belang merupakan spesis kucing yang terbesar di dunia dan hanya boleh ditemui di Asia~ 
  2. Harimau tidak terdapat di Sabah dan Sarawak~
  3. Di bawah Akta Perlindungan Hidupan Liar N0.76, harimau diklasifikasikan sebagai spesis buruan yang dilindungi. Pada 1976 status ini diubah kepada dilindungi sepenuhnya~ 
  4. Jerat diharamkan dan pesalah yang memiliki lebih 25 jerat dawai boleh dihukum penjara mandatori sehingga 10 tahun.
  5. Baca banyak lagi tentang harimau disini.

Walaupun banyak sudah akta-akta yang dibuat, kepupusan harimau dari hari ke hari semakin teruk. HARIMAU ADALAH HAIWAN YANG MENJADI LAMBANG NEGARA MALAYSIA. WARISAN KITA. TETAPI HARI INI HANYA 500 SAHAJA YANG TINGGAL. KITA SEHARUSNYA MEMELIHARANYA. UNTUK GENERASI AKAN DATANG. SETIAP DARIPADA KITA MAMPU MEMBUAT PERUBAHAN ~ Ayat ini sebenarnya dalam english, aku translate sebijik-sebijik, camnie la hasilnya haha.

p/s : kepala masih lagi berdenyut~
p/s : duit gatsby ritue dah masuk~

Salam.

Ulasan

Milimilo berkata…
game pukul berapa datuk harimau tu rasanya harimau tu kena kejar anak2 mak ayam yg paling blkg.nnti kalo semua anak ayam dh kne tgkp,ibu ayam tu pn klh.haha.sumpah dah xleh recall game die cmane
green berkata…
pkul brape datuk harimau..

hehe

btw, this is one good effort,
ak tau dr blog bain hr tu..
sharamli berkata…
duit da mas0k?
belanja~~
Mungkin sebab entry aku smalam pnjang sangat kot.. Tu psal ko jatuh sakit pening pale kot.. Huhu.. Jaga diri leklok weh.. ;)
mamai berkata…
bila manusia lebih rakus dari harimau maka bumi yang menjadi mangsa
Unknown berkata…
salam zuan~

andai kita xjga, pastinya generasi akan dtg hnya mengenali pak rimau nie hanya di buku aje...

smga cpt smbuh~