Total Post Dan Total Komen Di Sidebar!!

Salam.

Aku dah masukkan benda baru di blog Jangan-Bukak yang indah permai ini di bahagian sidebar di mana kita boleh lihat Total Post dan Total Komen dalam Blog ni. Sebenarnya dah lama aku cari cara nak letak benda alah ni tapi tak berjaya jugak. mungkin tak sesuai kot dengan template aku ni. Ntahlah aku totally lost kalau pasal coding3 ni. Aku tengok je pun dah mamai3 nak tidur haha.



Akhirnya aku jumpa lagi sekali tutorial nak buat benda ini di GB yang diajar khusus oleh Kak Kujie. Aku try la, bab try3 ni memang aku suka la. Bukan susah pun dan hasilnya:


Sila perhatikan! total post : 145 dan total komen : 1550. Terima kasih la yea sebab sudi komen kat blog mengarut ni huhu. Dah banyak jugak la yea entri yang aku dah buat.

Kalau korang nak letak jugak. Ni caranya. Senang je main copy and Paste je kot.

Langkah 1

Layout > Add a Gadget > HTML/JavaScript , pastekan code merah ini :


<script type="text/javascript">

function TotalPosts(json) {

document.write('<b>Total Posts: '+json.feed.openSearch$totalResults.$t+'</b>');

}



function TotalComments(json) {

document.write('<b>Total Comments: '+json.feed.openSearch$totalResults.$t+'</b>');

}

</script>





<script src="/feeds/posts/default?alt=json-in-script&callback=TotalPosts"></script>

<br/>

<script src="/feeds/comments/default?alt=json-in-script&callback=TotalComments"></script>

Langkah 2

Save. Siap sudah huhu.

Kadang-kadang benda ni tak jadi sebab masalah coding ke apa ntah. Aku dah try banyak yang lain sebelum ini tapi yang ni gak melekat kat blog aku huhu. Kalau nak cari yang lain, sila tanya En.Google tu yea.

Salam.








Ulasan

Anisa berkata…
okei saya berani
dan saya dah tekan!

hebat tak
:P
myQza berkata…
aku ada psang dulu. tapi aku mengalami masalah kerana jumlah komen yg aku terima angkanya sudah melebihi had. setiap hari jumlah komen akan berkurangan :)
hasni berkata…
ala
malas btl bila kena main dgn code ni
Tanpa Nama berkata…
hooo~
bgus gak ko wat totorial nih~
mamai berkata…
menarik tapi masih selesa dengan yang sekarang
zhrhtoodem berkata…
ouh
cenggitu kaaa
tq2
pudding pie berkata…
tutorial!

bagus2.. tp aku mls nak ltk plak
hehehe
Sama2.. Aku mmg suke komen. Heehee..
Qib berkata…
mlu arr.,
nk letak.,
xd orang komen blog gue.,
;(((
sob3
kawie2020 berkata…
aku tekan x de pic lucah pon... hampeh jer ko nih... hahhahahahaha...

thanx share info nih....
Tanpa Nama berkata…
ti gua buat !