Apa itu Pemikiran Liberal...

Salam.


Aku sekarang tengah menaip dengan happy dan riangnya di makmal komputer geologi kerana hanya 3 orang pelajar sahaja dalam ni. Aku dan dua orang lagi pelajar perempuan. Seorang dari mereka tengah melayan blog dan satu lagi tengah main FB. Sebenarnya makmal ni hanya untuk benda benda geologi je tapi kalau tiada orang dibenarkanlah nak main benda benda tak patut main ni.


Woha!




Tadi ada seorang senior masuk dan aku dengan segeranya membuka 'tab' baru dan taip perkataan geofizik. Sempat lagi cover line. Oleh sebab senior tu pun main FB, aku jadi berani sikit untuk sambung entri mengarut ni. Terima kasih sebba korang sudi baca entri mengarut ni haha.

Ok. Hari ini aku nak beritahu korang mengenai satu ideologi barat yang dikenal sebagai falsafah liberal dimana ia memntingkan logik akal dalam semua perkara sehingga tiada had atau dengan erti kata lain akal adalah rujukan utama bukan wahyu atau sunnah nabi. Seperti yang berlaku pada zaman sekarang kepada sainstis sainstis sehingga terbitnya satu agama baru digelar Ateis.


Aku ada seorang member, Chinese yang beragama ateis walupun mak dengan bapak dia agama buddha kalau aku tak silap huhu. Tapi seriously, dia memang pandai, tiga-tiga semester dia dapat dekan.


Mengenai liberal nie, sebenarnya Prof aku ada cakap ianya meletakkan manusia di jalan raya dan diberi kebebasan tanpa had. Ikut suka akal fikiran nafsu kau macam mana kau nak buat asal kau bahagia. Tapi akibatnya, seorang pandu gaya tu, seorang pandu gaya ni, yang melayang akhirnya nyawa sendiri.


Sebenarnya banyak lagi nak tulis tapi tak sempat kot. Lain kali la.


Salam.

Ulasan

Tanpa Nama berkata…
x slh tue biar bertempt wey !
Qib berkata…
ko ni.,
br ak nak baca
Tanpa Nama berkata…
logik pon logik kang~
tp bior munasabah k~
wakaakaka~

layout baru ka?
ke aku yg dah lama tak kesini?
yoro okino berkata…
teringat kat subjek sejarah
ader pasal nie
Alaaa.. Lagi dan lagi? Pendeknye.. Ish3.. Tu laa, dikelilingi aweks lagi smpi hapdet tak sempat abeskan.. Muahaha.. ;p

~ aku bkn berfikiran liberal kot..
balqissy berkata…
mcm tergantung je mende ni =(
Belog Cik Peanut berkata…
same macam peanut
dok kals computer design tapi dok design blog
hehehhe
kawie2020 berkata…
liberal? aku pon nak tahu gak nih..
SiLv3R berkata…
hohoho, prnh wat gak perangai cm gini time ngah wat lab komputer.. :D Pemikiran liberal?? ehmm..cm prnh dgr je ni dlu.. subjek U3.. huhu
Sharinginfoz berkata…
memang liberal tapi kena ikut juga undang2...

Jom Tudung Ariani

Jom Beli Alat Tulis
zella y berkata…
lor...
br nk bc dh habes....
=p
Aidi-Safuan berkata…
sebab xde kawalan dalam pemikiran dia.dia akan buat sesuatu yang memang konfem mustahil.cam frankenstein tuh la senang citer