The Power Of Nama...

Salam...
Hari ini tajuk entry aku agak2 rojak sikit (memang rojak pon!). haha. Bagi aku setiap nama yang ada pada kita ada keunikan tersendiri. Aku sendiri pernah dengar nama yang pelik. Ada satu keluarga yang aku kenal, adik beradik diorang nama diambil semperna nama bunga. Macam orang lama2 . Melur, Bunga, dan Melati antaranya. Ada jugak yang suka letak nama panjang2 contohnya nama anak sedara aku nie.

Ini la makluk paling buas dan nakal kat
rumah aku..hu3 nama anak sedara kesayangan
ramai ini ialah Mifthahul Anisa Sofea.
Panjang kan tapi panggil Piya je.

Ada sesetengah dari kita yang punyai nama lain tapi nama panggilan lain. Mungkin untuk suka2 atau mudahkan orang lain panggil kita. Yela kan kalau nama dah panjang berjela, takkan nak panggil nama penuh kot. Susah woo. Aku pun suka orang panggil aku dengan nama panggilan je takde la aku konfius dengan seorang lagi member aku yang nama sebijik-sebijik sama dengan aku.haha. Kalau dalam lecture room tue, mesti sibuk tanya bin apa? bin apa? apakah?

Setahu aku nama nie ada maksud tersendiri. Contohnya, kalau nama Mukmin maknanya keamanan. kalau Amirah maksudnya ratu. Ada juga sesetengah yang tak tahu apa maksud nama diorang. Kalau korang rajin masuk2 masuklah laman web nie. Banyak nama2 yang melekat kat sana. Ho3 Nama aku maksud apa?? hu3 biar aku je yang tahu. Korang jangan sibuk2 lak..lalala~

Ada apa pada nama??
Bayangkan kalau nama korang dawai ke, kurap ke. Sanggup korang beritahu orang nama korang. Aku rasa mesti malu tahap cipan nya. keyakinan diri korang terus hilang mana taknya belum apa2 dah kena bantai gelak kat orang. Sebab tue dalam Islam dianjurkan untuk memberi nama yang baik2 kepada anak2. Kalau boleh beri nama para Nabi, para Sahabat dan dalam erti kata lain nama yang elok lah.

Sekali lagi, kalau korang nak pilih nama pilih yang elok. KLIK SINI UNTUK pilih nama yang elok. SALAM.

~ku dah edit semua link~hu3
tq sebab gtau yea bro Framestone.






Ulasan

akhis berkata…
~nm kita mencerminkan diri kita
helang timur berkata…
seeloknya panggil nama penuh lor..
nama penuh ade maksud..
mcm sesetengah org, nama baik2..
tapi nama panggilan mcm2..
cicakla..apala..
x heran la perangai pon cam cicak..
joegrimjow berkata…
terbelit lidah nak panggil
myQza berkata…
nama itu penting.. tak kira panjang atau pendek.. janji ada nama... ekekekeke
Blog Eazy Izzuddin berkata…
wah!
thanks
nk pi tgk name2..
;D
Bro Framestone berkata…
ada broken link la... betulkan balik ek...

out of topic--> ko xmahu cuti ke he..23x mmg byktempat yg cuti.. kekdg cambest pulak cuti lelama...tp bile fikir balik..kerje kat ofis byk tertanguh

dah la cuti lelame xtau nk wat pe...
SasHa Lee berkata…
alamak nape nama aku tak da dalam senarai kat web tue..hehe..
nur.sa berkata…
mak ayah memang pandai bg nama anak2 dia.alhamdulillah... =)