De Beza Ke...

Salam...
Hari ini, 7/5/2009 berakhirlah segala suka duka aku bergelar mahasiswa tahun satu di UKM yang tercinta ini. Jadi aku nak beritahu atau share sikit dengan kamu semua perbezaan antara duduk di U dengan belajar dekat sekolah. Dulu aku sekolah dekat MRSM jadi mungkin lain sikit dengan budak2 sekolah SBP atau sekolah harian.

1) Kelas malam atau femes dengan perkataaan 'prep' sudah tidak ada lagi di alam U. Kelas malam ini dijalankan dari jam lepas maghrib sampai waktu makan malam iaitu pukul 10.30pm. Kelas malam n adalah masa pelajar untuk ulangkaji atau buat homework. Kalau dekat U waktu belajar kita tentukan sendiri. Nak belajar pagi ke..petang ke...malam ke..tengahmalam ke..adalah mengikut naluri pelajar itu sendiri. Ada sesetengah member aku yang buat jadual belajar sendiri tapi yang pasti itu bukan aku. Aku belajar hanya jika aku ada mood untuk belajar. Satu perkara yang pasti pelajar2 U memang suka study last2 minit. Kalau esok exam alamak tak tidor malam la nampaknya.

2) Tiada lagi Dewan Makan di Universiti yang ada hanya cafe2 yang suka menangguk di air keruh dengan harga makanan yang amat2 tidak relevan kepada para pelajar. Tiada lagi barisan panjang untuk mengambil makanan. Tiada lagi makcik2 yang menjerit manja kerana pelajar mengambil makanan lebih. Tiada lagi senior2 yang menyuruh junior2 mengankat piring bekas makanan mereka. Makanan d U sedap la sikit berbanding dewan makanan dahulu kerana kita bayar untuk setiap makanan tu. Kalau kat Dewan Makan dulu ikan pon keras macam besi. Pernah beberapa kali pelajar2 MRSM aku mogok dengan menyepahkan ikan2 itu di atas meja.
Lepas tue mesti ada makanan tambahan sebagai tanda makcik tue minta maaf. Kalau dekat U mungkin aktiviti saman menyaman akan berlaku kot kalau ikan keras macam besi..

3) Kelas dekat sekolah dulu cikgu mengajar dari A sampai Z atau cikgu tue sanggup ajar sampai kita faham. Cikgu siap bagi banyak contoh soalan sampai rasa muntah dah nak jawab sebab patern soalan sama je. Kelas aku dulu pun kalau meja tue 3/4 dipenuhi dengan handout2 yang cikgu bagi..lagi 1/4 tu je tempat untuk menulis atau menyalin nota. Jauh sekali dengan U sebab pensyarah masuk, bagi lecture, pastu habis camtu je. Dan kebanyakkan masa pelajar akan mengeluarkan bunyi dengkuran. Cuma sesetengah yang betul2 nekad je akan berjaya berjuang hingga akhir.

Walau berbeza macam mana pon sesuatu tempat tu, semuanya bergantung kepada diri sendiri untuk menyesuaikan diri dengan keadaan tersebut...huk3 ayat tak makan saman....
Tahun satu dah habis, tahun dua pula nanti...
Malam ini ada bbq untuk budak course aku..yahoo
aku puasa sehari semata2 nak makan banyak masa bbq...hik3
ok nak pergi dulu...
salam...

Ulasan

izzahfarhana berkata…
hehe azuan ambk course pa ?
[z@ck] berkata…
dekat mrsm kena sumbat macam-macam..
nak muntah pn ad..
hehehe
mimi mimi berkata…
kt mktab dulu salu semayang jemaah..
kt sini jgn harap laa...wuwuwuwu
cuba membayangkan kalau ada prep
mesti PTSL tu penuh setiap masa
bukan just dekat2 exam je :D
Kapten Luffy berkata…
hoho

cam tu ler campus live
Azuan berkata…
mimi: sama la kita...wu3

azie: PTSL memang patut penuh selalu..hik3
tomamot berkata…
waaaah...

ko ckp je stdy last mnt...

rezut gempak gak...

dush3...
En.Azuan...nnt ble free amik tag kt blog sy yer...senang2 nnt wat la yer... :)
Azuan berkata…
hmmm...tag susah sikit nak buat..
sori yea mahirah..huk3
Hazieyati berkata…
haha.. agaknye sume ikan kat mrsm sumenye keras.. mrsm aku pon camtu gak.. siap wat mogok x nak makan kat dewan makan selama seminggu.. ko mrsm mane ek dulu?